Zmiany dotyczące oznakowania produktów kosmetycznych
Nowe wyzwanie dla branży beauty
W dniu 27 lipca 2023 roku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, opublikowane zostało Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/1545 z dnia 26 lipca 2023 roku zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do oznakowania alergenów zapachowych w produktach kosmetycznych („Rozporządzenie 2023/1545”). Rozporządzenie to zainicjowało znaczące zmiany w dziedzinie oznakowania produktów kosmetycznych. Zmiany te dotyczą załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku dotyczącego produktów kosmetycznych („Rozporządzenie 1223/2009”), i wprowadzają obowiązek oznaczania 56 dodatkowych alergenów zapachowych. Alergeny te wywołują alergie u ludzi, a obecnie nie są objęte wymogiem indywidualnego oznakowania. Rozporządzenie 2023/1545 ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów poprzez lepszą informację o potencjalnych alergenach obecnych w produktach kosmetycznych.
Nowe regulacje, choć postrzegane jako krok w stronę większej przejrzystości i ochrony zdrowia konsumentów, rodzą jednocześnie liczne wyzwania dla podmiotów gospodarczych. Branża kosmetyczna stoi przed zadaniem dostosowania się do nowych wymogów, co wymagać będzie nie tylko zmian w procesie oznakowania, ale także przeprowadzenia dodatkowych testów oraz aktualizacji formuł produktów.
Termin na wprowadzenie zmian
Rozporządzenie 2023/1545 wskazuje, iż podmiotom gospodarczym należy przyznać odpowiedni czas na dostosowanie wszelkich zmian. Z uwagę na ich wielość i ilość nowo zidentyfikowanych alergenów, Komisja Europejska wskazała, iż podmioty gospodarcze mają odpowiednio długi czas na wprowadzenie zmian w składach bądź wycofanie produktu z obrotu gospodarczego. Przyjęto, iż do dokonania niezbędnych dostosowań w składach i opakowaniach produktów, tak aby spełniały nowe wymogi – okres przejściowy wynosi 3 lata. Natomiast w przypadku wycofania z obrotu produktów kosmetycznych, które nie spełniają nowych wymogów, i które zostały wprowadzone do obrotu przed wejściem w życie nowych przepisów dotyczących oznakowania, okres przejściowy wynosi 5 lat.
Zaufanie pomiędzy podmiotem gospodarczym a konsumentem
Nowe regulacje są ważnym krokiem w kierunku zapewnienia konsumentom lepszej ochrony i informacji o produktach, które stosują na co dzień. Rozporządzenie 2023/1545 wprost wskazuje „Do celów profilaktyki pierwotnej wystarczające może być ograniczenie występowania alergenów zapachowych. Osoby uczulone mogą jednak wykazywać objawy po ekspozycji na niższe stężenia alergenu niż maksymalne dozwolone poziomy. W związku z tym, jako środek profilaktyki wtórnej, ważne jest informowanie o obecności poszczególnych alergenów zapachowych w produktach kosmetycznych, tak by osoby uczulone mogły uniknąć kontaktu z substancją, na którą są uczulone”.
Nie sposób nie zauważyć, iż transparentność składników produktów kosmetycznych staje się kluczowym elementem w budowaniu zaufania między podmiotami gospodarczymi a konsumentami.
W obliczu nowych regulacji, podmioty gospodarcze muszą podjąć odpowiednie kroki w celu dostosowania swoich produktów do wymogów prawnych. Będzie to wymagało nie tylko inwestycji finansowych, ale i zaangażowania w edukację konsumentów na temat znaczenia nowych oznaczeń.
Dla konsumentów, rozszerzenie listy alergenów zapachowych na etykietach to większa przejrzystość i możliwość dokonywania bardziej świadomych wyborów. Nowe zasady oznakowania mają na celu zapewnienie konsumentom lepszej ochrony zdrowia poprzez umożliwienie im identyfikacji potencjalnych alergenów.
56 nowych alergenów zapachowych i ich stężenia
Rozszerzona lista alergenów na etykietach daje konsumentom możliwość unikania produktów zawierających składniki, na które są uczuleni lub które w przeszłości wywoływały u nich niepożądane reakcje. Tym samym, w związku ze zidentyfikowaniem 56 nowych alergenów, konieczne stało się indywidulane ich oznakowanie, w przypadku, gdy stężenie alergenów zapachowych przekracza 0,001% w produktach niespłukiwalnych oraz 0,01% w produktach spłukiwalnych.
Zauważyć należy, iż zwiększenie ilości informacji na opakowaniach stanowi również wyzwanie dla podmiotów gospodarczych w przedmiocie przejrzystego zaprojektowania etykiety, bowiem w dalszym ciągu muszą one pozostać czytelne i zrozumiałe, nawet przy większej ilości danych. Powyższe może wymagać zmian w zakresie designu opakowań, aby pomieścić wszystkie niezbędne informacje.
Prawnik od nieruchomości Warszawa —> CAŁKOWITA OFERTA <— Warszawski prawnik od spraw spadkowych