Klienci często pytają mnie o prawidłowe oznakowanie produktów kosmetycznych. Za przykład podają konkurencje, wskazując na brak niektórych informacji. I wtedy zawsze pada pytanie, a może ja też nie muszę, a może ja też mogę z tego zrezygnować albo moje opakowania są zbyt małe. Z czystym sumieniem mogę teraz odesłać do raportu Inspekcji Handlowej, która zbadała w II i IV kwartale 2020 r. rynek kosmetyków. Raport z kontroli można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=17449.
Główną różnicą między kosmetyczką a kosmetologiem jest przebieg kształcenia. Aby zostać kosmetyczką, należy zakończyć kurs zawodowy lub dwuletnie studium kosmetyczne, otrzymując tytuł technika usług kosmetycznych. Zaś aby zostać kosmetologiem trzeba skończyć trzyletnie studia na uczelni wyższej. Osoba studiująca kosmetologię posiada większy zasób wiedzy, ponieważ w trakcie nauki ma do czynienia z przedmiotami takimi jak biochemia, farmakologia, histologia, toksykologia, mikrobiologia, alergologia, podstawy chirurgii plastycznej i masażu. Kosmetyczki i kosmetolodzy, aby nabyć doświadczenie i wiedzę, dodatkowo muszą odbyć praktyki w gabinecie kosmetycznym.
Trybunał Sprawiedliwości UE w swoim wyroku z dnia 17 grudnia 2020 r., stanowiącym odpowiedzi na prejudycjalne pytania Sądu Okręgowego w Warszawie, XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy, dokonał wykładni art. 19 ust. 1 lit. f) i art. 19 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych („Rozporządzenie nr 1223/2009„). Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku zważył co następuje:
Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. f) rozporządzenia nr 1223/2009 na rynku udostępniane są wyłącznie produkty kosmetyczne, na których pojemnikach i opakowaniach zewnętrznych znajdują się nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne informacje dotyczące „funkcji produktu kosmetycznego”, chyba że jednoznacznie wynika ona z jego prezentacji.
W dniu 16 listopada 2020 roku na stronie internetowej Komisji Europejskiej zostały opublikowane wytyczne z dnia 12 listopada 2020 roku dotyczące oświadczeń, którymi nie można się posługiwać w oznakowaniu żeli/płynów do rąk klasyfikowanych jako produkty kosmetyczne. Na produktach kosmetycznych nie powinny znajdować się żadne pośrednie bądź bezpośrednie oświadczenia, wskazujące na przeciwbakteryjne działanie produktu. Zastosowanie tego typu oświadczeń na etykietach oraz reklamach danego produktu, wywołuje wrażenie, że główną funkcją żelu do rąk są właściwości wirusobójcze, co wprowadza konsumenta w błąd.
Od kilku miesięcy producenci, dystrybutorzy jak i sprzedawcy detaliczni dwoją się i troją, aby zaspokoić popyt na kosmetyki i preparaty biobójcze o działaniu antybakteryjnym, które są kluczowe w walce z COVID-19. Na rynku pojawiło się szereg produktów określanych jako „antybakteryjne” produkty kosmetyczne lub produkty biobójcze do dezynfekcji rąk.
Niewątpliwie są to dwie grupy produktów, podlegające różnym przepisom, co przekłada się na odrębną procedurę rejestracyjną, odmienne oznakowanie i inny sposób użycia.
Polska branża beauty kwitnie. Pomimo niesprzyjających okoliczności, stanu epidemii, wprowadzonych nakazów i zakazów produkty firm kosmetycznych, a co najważniejsze również małych polskich manufaktur cieszą się zainteresowaniem. Polski rynek kosmetyczny jest różnorodny pod względem oferowanych produktów, ale również pod względem struktury. Działają na nim duże firmy międzynarodowe i polskie, a także średni, maili i mikroprzedsiębiorcy.
Od stycznia 2019 roku w Polsce obowiązuje ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz.U. 2018, poz. 2227). Poza przedmiotową ustawą równie ważną dla branży kosmetycznej regulacją jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych (wersja przekształcona) (Dz. Urz. L 342 z 22.12.2009, z późn.zm.).
Wakacje już za nami, ale ich wspomnienie pozostało. W tym roku wakacje były wyjątkowe, bo większość z nas, z uwagi na COVID-19, spędzała je w kraju. Pogoda dopisała, więc niejednej osobie skończył się krem do opalania, a może niektórzy wyruszyli na poszukiwania regionalnych czy lokalnych kosmetyków. Zgodnie z prawem kosmetycznym na pojemnikach i opakowaniach zewnętrznych muszą znajdować się nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne oznakowania.
W najnowszym numerze 07/195/2020 Gazety Małych i Średnich Przedsiębiorstw, ukazał się artykuł wspólniczki naszej Kancelarii radcy prawnego Klaudyny Jarzec-Koślacz pt.„Kim jest osoba odpowiedzialna w prawie kosmetycznym”
Zapraszamy do pobrania bezpłatnego wydania Gazety Małych i Średnich Przedsiębiorstw pod poniższym linkiem:
AKTUALIZACJA Z DNIA 1 KWIETNIA 2020 ROKU
Z dniem 31 marca 2020 roku rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 31 marca 2020 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. 2020 poz. 565) uchyliło rozdziały 2-6 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U.2020 poz. 491,522 i 531) Decyzje, polecenia, wytyczne i zalecenia wydane przed dniem 1 kwietnia 2020 r. w związku z ogłoszeniem stanu epidemii na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii zachowały jednak ważność.