Branża beauty do tego roku objęta była 23% stawką VAT. W styczniu 2024 roku ogłoszono, iż szykują się znaczące zmiany w zakresie opodatkowania VAT poprzez jego zmniejszenie i tak też się stało. W dniu 01 kwietnia 2024 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2024 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług („Rozporządzenie”), które było odpowiedzią na wielokrotnie komunikowaną przez sektor kosmetyczny potrzebę wsparcia. Czytaj dalej
Prawo kosmetyczne
Każdy ma swojego bzika, czyli jak to wszystko się zaczęło. Poza prawem nieruchomości kancelaria poszerzyła zakres świadczonych usług o prawo kosmetyczne. Być może związane to było z zamiłowaniem do kosmetyków, a może wieloletnimi poszukiwaniami odpowiednich kosmetyków na atopowe zapalenie skóry (AZS).
Czytaj dalej…
Czytanie oznaczeń kosmetyków w drogeriach, analizowanie składów kosmetyków, odkrycie kosmetyków naturalnych spowodowało wnikliwą analizę polskiej ustawy o produktach kosmetycznych i ściśle z nią powiązanych regulacji unijnych i nie tylko, ponieważ klienci często rozważają wprowadzenie kosmetyków na rynki wschodnie i bliskowschodnie, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, a po brexicie inaczej wygląda kwestia sprowadzania kosmetyków z Wielkiej Brytanii.
Na naszym blogu znajdą Państwo wpisy dotyczące wprowadzania kosmetyków do obrotu, rejestracji kosmetyków, prawidłowego oznakowania kosmetyków, jak również wycofywania kosmetyków z obrotu. Kancelaria śledzi zmiany prawa unijnego m.in. dotyczące składu kosmetyków. Na blogu umieszczane są też wpisy w przedmiocie claimów marketingowych oraz zgodności nazewnictwa z przepisami. Umieszczamy też ciekawostki takie jak fotografowanie dłoni klientek salonu kosmetycznego czy różnicy między kosmetyczką a kosmetologiem.
Prawnik nieruchomości Warszawa – zapraszamy do sprawdzenia naszej dokładnej oferty.
Współczesny rynek kosmetyczny charakteryzuje się wysoką konkurencyjnością i różnorodnością produktów. Jednym z coraz popularniejszych sposobów na wyróżnienie się w branży jest stworzenie własnej marki kosmetycznej, czyli tak zwanych private label. Ten model biznesowy polega na zlecaniu produkcji kosmetyków firmie zewnętrznej, a następnie sprzedaży tych produktów pod własną marką. Przyjrzyjmy się bliżej private label.
Szeroko rozumiany sektor usług kosmetycznych do tego roku objęty był 23% stawką VAT. W odpowiedzi na potrzebę wsparcia tego sektora, rząd ogłosił wprowadzenie znaczącej zmiany w zakresie opodatkowania VAT poprzez jego zmniejszenie. Powyższe, zapowiedziane zostało przez Premiera Donalda Tuska pod koniec stycznia 2024 roku.
Nowe wyzwanie dla branży beauty
W dniu 27 lipca 2023 roku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, opublikowane zostało Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/1545 z dnia 26 lipca 2023 roku zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do oznakowania alergenów zapachowych w produktach kosmetycznych („Rozporządzenie 2023/1545”). Rozporządzenie to zainicjowało znaczące zmiany w dziedzinie oznakowania produktów kosmetycznych. Zmiany te dotyczą załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku dotyczącego produktów kosmetycznych („Rozporządzenie 1223/2009”), i wprowadzają obowiązek oznaczania 56 dodatkowych alergenów zapachowych. Alergeny te wywołują alergie u ludzi, a obecnie nie są objęte wymogiem indywidualnego oznakowania. Rozporządzenie 2023/1545 ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa konsumentów poprzez lepszą informację o potencjalnych alergenach obecnych w produktach kosmetycznych.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 roku w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG („Rozporządzenie”), wchodzi w życie w dniu 13 grudnia 2024 roku. Rozporządzenie w skrócie nazywane jest „GPSR” od angielskiej nazwy „General Product Safety Regulation”. Wydawałoby się, iż termin wejścia w życie rozporządzenia jest dość odległy. Nic bardziej mylnego. Już teraz warto przygotowywać się na nadchodzące zmiany.
Popularną praktyką wśród manikiurzystek jest chwalenie się wykonanymi dla klientek paznokciami poprzez publikację ich zdjęć w internecie, także w social mediach. Czy prawo odnosi się także do tego aspektu prowadzonej działalności? Na pewno warto rozważyć kilka kwestii, choćby to, czy należy o tym klientkę jedynie poinformować, czy jednak potrzebujesz jej zgody? A może musisz uzyskać zgodę w jakiejś formie, np. pisemnej?
Znak CE, czyli Conformité Européenne, oznacza deklaracje spełnienia wymagań Dyrektywy Nowego Podejścia i Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (przepisy CE). Produkty, które posiadają takowe oznaczenie zostały wprowadzone do obrotu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, tym samym spełniając normy jakości, jak i bezpieczeństwa.
Z dniem 01 stycznia 2023 roku weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 7 kwietnia 2022 roku o wyrobach medycznych („Ustawa”), mająca na celu wprowadzenie rygoru dotyczącego reklamowania wszelkich wyrobów medycznych, w tym szczególności kwasu hialuronowego. Zmiany okazały się niezbędne, z uwagi na fakt, iż reklamowanie zabiegów medycyny estetycznej ze wskazywaniem na konkretne preparaty przez osoby nieuprawnione, występowało bardzo często. Działania te niosły za sobą zbyt duże ryzyko dla konsumentów. Skutki wprowadzonej nowelizacji wywrą wpływ na producentów wyrobów medycznych oraz właścicieli gabinetów medycyny estetycznej.
Komisja Europejska, na skutek opinii Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów z dnia 7 maja 2021 roku dotyczącej zmian w zakresie stosowania formaldehydu („Opinia”) Rozporządzeniem Komisji (UE) 2022/1181 z dnia 8 lipca 2022 roku („Rozporządzenie zmieniające”), zmieniła pkt. 2 preambuły do załącznika V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 dotyczącego produktów kosmetycznych („Rozporządzenie dotyczące produktów kosmetycznych”).
Masaż jest jedną z najpopularniejszych metod łagodzenia stresu. Gabinety kosmetyczne i SPA prześcigają się w ofertach różnych stylów masażu, od masaży klasycznych po egzotyczne. Dużą popularnością cieszą się masaże świecą. Profesjonalne świece do masażu są produktami kosmetycznymi.